תואר ראשון בלימודי ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום

תואר ראשון
3 שנות לימוד
דו-חוגי
0671 מסלול 0000

תואר ראשון בלימודי ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום: קצת חפרת


אי פעם תהית מה היה כאן לפניך? אי פעם חשבת מתי התחלנו להאמין באל אחד? ומתי עברנו לחקלאות? ובכלל, מה אכלו אבותינו? אם כן – מקומך איתנו בחוג ללימודי ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום. מתחת לרגליים שלך יש שרידים מטורפים מתרבויות מפוארות. מתחת לרגליים שלך קבורות התשובות לשאלות הגדולות ביותר על העבר של כולנו. העולם רק מחכה לחפירה שלך שבה תמצא.י מטבעות המוכיחים את קיומם של מלכים גדולים, צלמיות של אלים אדירים, תעודות שמספרות סיפורים שנשכחו מהעולם או מאמתות סיפורים שרק שמעת עליהם.

 

למה אצלנו?


כי החוג שלנו עומד בחזית המחקר הארכיאולוגי, ההיסטורי והבלשני של המזרח הקדום – ממצרים ועד מסופוטמיה, מהאדם הקדמון ועד לממלכת ישראל. אנחנו ניתן לך את הכלים להבין את כל מה שעבר על האנשים שחיו פה בעבר: האמונות שלהם, המעמדות שלהם, הבגדים שלהם, המחשבות הכמוסות ביותר שלהם. כבר בלימודי התואר ראשון אפשר לקחת חלק פעיל בחפירות ארכיאולוגיות באתרים מתקופות שונות, ובעבודת מעבדה, בניתוח ממצאים ובניתוח טקסטים.

 

מה אפשר לעשות עם זה?


אפשר למצוא את הבוגרים והבוגרות שלנו במוסדות וארגונים כמו רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל, מוזיאונים ומוסדות מחקר בארץ ובחו"ל, בתפקידי הוראה וניהול או בהמשך במחקר לתואר שני ושלישי.

 

איך אפשר ללמוד את זה?


את התואר אפשר ללמוד במסלול מורחב (חד-חוגי), או בשילוב עם חוג אחר (דו-חוגי) כמו מקרא, היסטוריה, בלשנות שמית ולימודים קלאסיים או כל חוג אחר באוניברסיטה שמאפשר לימוד דו חוגי. במסלול הדו-חוגי צריך לבחור אחד משני הנושאים שלנו: ארכיאולוגיה של ארץ ישראל וסביבתה או תרבויות המזרח הקדום, ובמסלול המורחב לומדים את שניהם. בשני המסלולים הלימודים כוללים שיעורי חובה, שיעורי בחירה, סמינריונים, ימי סיור וימי חפירה. כחלק מהתואר יש מסלול הכשרה מעשית לארכיאולוגים (בשיתוף רשות העתיקות) שמקנה תעודה שהיא דרישה בסיסית להתקבל לעבודה ברשות העתיקות.

 

התואר המוענק:

 

B.A בארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום

 

תוכניות שיכולות לעניין אותך

שילובים מעניינים ותוכניות מיוחדות

מספריית המקצועות

הארכיאלוגיה מסייעת לשחזר ולהבין תהליכים ואירועים משמעותיים בתולדות האנושות, לקבוע ציוני דרך היסטוריים וחברתיים ולנתח את יחסי הגומלין בין תרבויות שונות ובין האדם לסביבתו.

 

אופי הלימודים - מסלול לימודי ארכיאולוגיה

 

לימודי הארכיאולוגיה נמשכים 3 שנים ומטרתם להקנות ידע על תרבויות העולם העתיק (תוך שימת דגש על ארץ ישראל ושכנותיה), מושגי יסוד במחקר ארכיאולוגי והכשרה לעבודת שדה ארכיאולוגית. לצורך כך הם כוללים קורסים בתחום הגיאוגרפיה, גיאולוגיה, אנתרופולוגיה, היסטוריה, אמנות ושפה של התקופות והאיזורים הרלוונטיים וכן קורסי מבוא העוסקים בתחום הארכיאולוגיה, מהותו ושיטות המחקר הנהוגות בו. בשלב מאוחר יותר בוחר כל תלמיד להתמחות בתקופה או באיזור מסויימים. לצד הלימודים העיוניים מתקיימים גם לימודים מעשיים הכוללים השתתפות בסיורים, סקרים ארכיאולוגיים וחפירות לימודיות.

 

מהות המקצוע - למה ללמוד ארכיאולוגיה?

 

כל ארכיאולוג או ארכיאולוגית מתמחים בתקופה כרונולוגית, באיזור או בסוג ממצאים מסויים. העבודה כוללת ביצוע מחקרים וחפירות בשדה, טיפול בממצאים שהתגלו וניתוח שלהם בשיטות מדעיות. זהו מקצוע המשלב למעשה עבודה מעשית בשטח יחד עם מחקר עיוני, שיטות מתוחכמות יחד עם עבודה "שחורה" ופשוטה. בדרך כלל פעילות החפירות יזומה ומבוקרת ומבוססת על תכנון והיערכות מוקדמים, אך לעיתים מתגלים ממצאים במקרה על ידי גורמים שונים ואז מוזעק הארכיאולוג לצורך ייעוץ והערכת מידת חשיבותו הארכיאולוגית של אותו אתר.

 

עבודת הארכיאולוגיה היא בעיקר עצמאית אך הוא עשויה לשתף פעולה ולהתייעץ עם בעלי ובעלות מקצוע מתחומים אחרים היכולים לסייע לו בניתוח הממצאים. מלבד העיסוק במחקר ארכיאולוגי, ניתן לעבוד במוזיאונים, בניהול אוספי העתיקות שלהם ובארגון והכנת תערוכות, בהדרכת סיורים או בפיקוח על אתרי עתיקות.

 

מקומות עבודה

 

מרבית הארכיאולוגים והארכיאולוגיות מועסקים על ידי גופים ציבוריים כמו רשות העתיקות ורשות הגנים הלאומיים, מוזיאונים ומכוני מחקר באוניברסיטאות. יש העובדים גם באופן פרטי כיועצים ארכיאולוגיים של גופים העוסקים בבניה ופיתוח.

 

הכישורים הנדרשים

 

  • סבלנות והתמדה
  • סדר וארגון
  • תשומת לב לפרטים ושליטה טובה בשיטות המחקר הארכיאולוגיות וברקע של התקופה הנדונה על מנת לבצע פענוח נכון ומדוייק של הממצאים
  • נכונות לבצע גם עבודה שגרתית ו"שחורה"
  • כושר פיזי

 

יתרונות וחסרונות של המקצוע

 

  • עניין, סיפוק והתלהבות הנובעים מחשיפת ממצאים חשובים ומשמעותיים המלמדים על העבר
  • אתגר אינטלקטואלי הכרוך בפענוח הממצאים
  • גיוון כתוצאה מהשילוב של סוגי פעילויות שונים, תקופת החפירות מאפשרת החלפת אוירה ומפגש עם אנשים מכל העולם
  • ביצוע החפירות הארכיאולוגיות כרוך בעבודה פיזית, מונוטונית ובתנאים קשים (חום, לכלוך, שעות עבודה ארוכות)
  • למרות העבודה הרבה והקשה, לא תמיד נמצאים ממצאים משמעותיים, והדבר עלול לגרום לתסכול
  • לעיתים עלולים להיווצר עימותים עם גורמים המתנגדים לחפירות או חולקים על פירוש הממצאים מטעמים דתיים, כלכליים ואף פוליטיים
  • מספר המשרות בתחום מצומצם

 

 

מתענינים בלימודים באוניברסיטת תל אביב

אולי יעניין אותך גם

לייעוץ ולפרטים נוספים
ראש החוג: פרופ' יובל גדות
מזכירת סטודנטים: נדין רשף
03-6409703
ימי קבלה: בתיאום מראש
בניין גילמן, חדר 226