עם כל הכבוד לצ'כוב ולשייקספיר, ואפילו לקטלוג של איקאה, יש ספר אחד שדורות על גבי דורות קוראים בו שוב ושוב, והוא עדיין נשאר רלוונטי. אי פעם תהית איך יכול להיות שספר אחד הצליח לכונן שלוש דתות – יהדות, נצרות ואסלאם – וגם להשפיע על אינסוף יוצרים ואמנים, מלאונרדו דה וינצ'י ועד לאונרד כהן? ואיך בכלל טקסט עתיק כזה משתמר כל השנים ומגיע עד למאה ה-21 חי ובועט? אם כן, מקומך איתנו בחוג למקרא. זאת ההזדמנות שלך לצלול לספר המפורסם והמתורגם ביותר בהיסטוריה. זאת ההזדמנות שלך להבין את השירה, הנבואה, החוק והסיפורת המקראיים, ולקבל את כל כלי המחקר המתקדמים כדי לפענח את הסודות של ספר הספרים.
למה אצלנו?
כי החוג למקרא באוניברסיטת תל אביב הוא חוג ביקורתי, מתוחכם ומתקדם, שמציע קריאה צמודה וקלאסית במקרא – לצד קורסים בביקורת המקרא המודרנית, דרכי העיצוב של הסיפורים במקרא, מחשבת המקרא (תיאולוגיה ואידאולוגיה), תולדות הפרשנות למקרא (מפרשנות פנים-מקראית, דרך המקרא באסלאם ועד פרשנויות מימי הביניים), המקרא בהקשרים שונים כמו מגדר, סביבה ופוסט-מודרניזם, המקרא באמנות והוראת המקרא. מה עוד? החוג למקרא מציע לך מלגות הצטיינות, שמכסות חצי משכר הלימוד. שווה.
מה אפשר לעשות עם זה?
עם תואר ראשון מהחוג למקרא של אוניברסיטת תל אביב אפשר להמשיך לפנות לכיוון מחקרי עם תואר שני, או שאפשר להשתלב בשוק העבודה. לתואר ראשון במקרא יש ביקוש במערכת החינוך (ואפשר לשלב אותו עם תעודת הוראה), בהדרכה ובאוצרות במוזיאונים, ברשות העתיקות ובגופי תרבות, במקצועות שדורשים יכולת ניתוח והבנה מעמיקה של השפה העברית, כמו עריכת ספרות ותקשורת, או בשירות הציבורי – כמו במשרד החוץ, בסוכנות היהודית ועוד.
איך אפשר ללמוד את זה?
תואר ראשון במקרא אפשר ללמוד יחד עם חוג אחר באוניברסיטה, כמו ספרות, לימודים קלאסיים, לשון עברית, משפטים ועוד (דו-חוגי), או להחליט אחרי השנה הראשונה להתמקד רק במקרא (חד-חוגי) – במסלול ההצטיינות שלנו. ויש גם את תוכנית אופקים להכשרה להוראה בלימודי היהדות כתרבות, המאפשרת (בין היתר) שילוב של לימודי מקרא ופילוסופיה יהודית לתואר ראשון עם תעודת הוראה במחשבת ישראל.