תואר ראשון בלימודי נשים ומגדר

תואר ראשון
3 שנות לימוד
דו-חוגי
0608 מסלול 0000

תואר ראשון בלימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW:


מתי הפך הצבע הוורוד לצבע "של בנות"? באילו נסיבות "מותר" לגברים בעידן המודרני לבכות? מדוע גם במאה העשרים ואחת גברים מרוויחים יותר מנשים אפילו על עבודה זהה? מה את יודעת על פמיניזם מזרחי? איך השפיעה ההגות הפמיניסטית על החשיבה ההיסטורית? וכיצד היא השפיעה על החשיבה הדתית? מה הקשר בין איכות הסביבה לבין פמיניזם? האם כל מה שאישה כותבת הוא בהכרח "כתיבה נשית"? במה שונה "שירה לסבית" מגופי שיר אחרים? האם באמת ניתן לזהות הבדלים נוירולוגיים בין "מוח גברי" ל"מוח נשי"? מה חלקם של גברים במאבק המשפטי-פמיניסטי? 
אלו הן רק מקצת מן השאלות והסוגיות בהן אנו דנות במגוון הקורסים המוצעים בתכנית ללימודי נשים ומגדר. מזמינות אותך להצטרף לשיחה, ללמוד, לדון ולחשוב אתנו.


למה דווקא אצלנו בתכנית לנשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב?


אנחנו מציעות את תכנית הלימודים העשירה והמגוונת ביותר בארץ ללימודי נשים ומגדר הודות למבנה ייחודי המשלב את מיטב המרצות מארבע פקולטות שונות: מדעי הרוח, מדעי החברה, משפטים ואומנויות. מגוון זה מאפשר לך ללמוד את מה שמעניין אותך מתוך התבוננות רחבה הרואה בשאלות של נשים, מיניות ומגדר מכלול תרבותי שלם. בנוסף, התכנית באוניברסיטת תל אביב היא היחידה בארץ שבה ניתן ללמוד מגדר כבר מן התואר הראשון, וכמובן גם להמשיך לתארים מתקדמים במסלולים השונים: תואר שני ללא תיזה, תואר שני עם תיזה ולימודי דוקטורט. מבנה הלימודים מאפשר גמישות רבה, ובה בעת התמקדות והתמקצעות בתחומי דעת ספציפיים. הנחת היסוד של התכנית שלנו היא כי מגדר הוא לא רק עוד תחום ידע אקדמי אלא היבט מרכזי ובעל חשיבות עבור כל שלבי והיבטי החיים: הפרטיים, הציבוריים, התרבותיים, החברתיים והפוליטיים. הסמינר המחלקתי שלנו, "מרחב משלנו", כולל מפגשים עם אקטיביסטיות וחוקרות מן השורה הראשונה ומאפשר ללומדות וללומדים בתכנית להתחבר לשטח. לא לחינם הבוגרות שלנו חוזרות ומעידות שלימודי מגדר הם "משני חיים". 


מה אפשר לעשות עם תואר ראשון במגדר?


החתירה לשוויון מגדרי היא מהלך מתמשך ורווי אתגרים שגם היום רבים מתנגדים לו. בנוסף להרחבת הדעת, תואר ראשון בלימודי נשים ומגדר ייתן לך עדיפות בארגונים ציבוריים וחברתיים ובשוק הפרטי. הכלים והידע שתקבלי אצלנו יאפשרו לך לנתח את המציאות באופן חד יותר, לקרוא באופן ביקורתי ויצירתי טקסטים ממגוון סוגים ותקופות, לייעץ בענייני נשים ומגדר לארגונים, לחנך את הדור הבא, לביים את הסרט הבא, או להעניק טיפול נפשי או ייעוץ משפטי מודע מגדר. בוגרות ובוגרי התכנית שלנו משתלבות בעיריות, בארגונים אזרחיים, בחברות היי-טק, במערכת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, במוסדות להשכלה גבוהה, במכוני מחקר, בעמותות ובמוסדות תרבות. אנו פה כדי לפקוח עיניים ולראות מחדש את העולם!

 

איך בנויה תכנית הלימודים? 


בתואר הראשון התוכנית שלנו פועלת במסגרת דו-חוגית, זאת אומרת שתוכלי לשלב את לימודי המגדר עם כל תוכנית דו-חוגית אחרת בקמפוס, או כחוג לאחר התואר. כדי לחשוף בפנייך את המגוון הקיים שנת הלימודים הראשונה מוקדשת ללימוד שבעה קורסי חובה מבואיים העוסקים במגדר ומיניות במסגרת תחומי דעת שונים: מחקר תרבות, סוציולוגיה, משפטים, פילוסופיה, מיניות, פסיכולוגיה, היסטוריה ואוריינות אקדמית. בהמשך הלימודים תוכלי לבחור בשלושה הקבצים מתוך ארבע הפקולטות השונות שהתכנית שותפה בהן: רוח, חברה, אומנויות ומשפטים.

 

התואר המוענק:


B.A בלימודי נשים ומגדר 
 

מספריית המקצועות

הנחת היסוד היא שנושא המגדר משפיע על כל תחומי הפעילות החברתית והתרבותית של האדם ומהווה עקרון מרכזי בארגון הסדר החברתי.

 

אופי הלימודים - מסלול לימודי נשים ומגדר

לימודי נשים ומגדר הם בני 3 שנים ומטרתם להציג באופן ביקורתי היבטים שונים של מעמד הנשים בחברה, היחסים בין המינים והתפיסות המגדריות הקיימות, תוך התייחסות מיוחדת לחברה הישראלית.

הלימודים כוללים קורסי מבוא שעוסקים בגורמים ובתהליכים ההיסטוריים, החברתיים, התרבותיים והפוליטיים שהשפיעו על מעמד האשה ועל היחסים בין גברים לנשים. במסגרת זו נידונות תיאוריות פמיניסטיות שונות ונבדקת הזיקה בינן לבין תיאוריות בתחומים קרובים. קורסים נוספים עוסקים בסטריאוטיפים מגדריים ובדפוסי יצירת הזהות המינית והמגדרית, ייצוגה והשתנותה, כולל דיון בתפיסת הגבריות. בהמשך נלמדים קורסים מתקדמים הבוחנים כיצד באים נושאים אלה לידי ביטוי במגוון תחומים (היסטוריה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה, ספרות, חוק ומשפט, קולנוע ואמנות).

 

אפשרויות תעסוקה
  • עבודה בארגוני נשים
  • עבודה במשרדי ממשלה, ברשויות מקומיות ובארגונים ציבוריים בנושאים הקשורים לנשים

 

מתענינים בלימודים באוניברסיטת תל אביב

אולי יעניין אותך גם

לייעוץ ולפרטים נוספים
ראש התוכנית: ד"ר דנה אולמרט
ימי קבלה: בתיאום מראש
יעוץ אקדמי: ד"ר כנרת להד
ימי קבלה: בתיאום מראש
עוזרת מנהלית: חגית כרמל
03-6405937
ימי קבלה: בתיאום מראש
בניין רוזנברג, חדר 210
מזכירת סטודנטים: רות עלון
03-6405936
ימי קבלה: בתיאום מראש
בניין רוזנברג, חדר 210