תואר ראשון בלימודי הפרעות בתקשורת

תואר ראשון
3.50 שנות לימוד
חד-חוגי
0161 0000

תואר ראשון בלימודי הפרעות בתקשורת: Oh Lord, please don't let me be misunderstood!


אי פעם הרגשת שהמטרה שלך בחיים היא לגעת בחיים של אנשים – ולשפר אותם? אי פעם עצרת לחשוב שהתקשורת עם הזולת היא הבסיס והטעם לקיום שלנו? אם כן, מקומך איתנו בחוג ללימודי הפרעות בתקשורת. זה המקום שלך לאבחן, לטפל ולשקם לקויות בשמיעה כמו חירשות וקשיים בתקשורת, בשפה ובדיבור – וממש לשפר את איכות החיים של הזולת, מגיל ינקות ועד גיל זיקנה. 

 

למה אצלנו?


זה קל: החוג ללימודי הפרעות בתקשורת של אוניברסיטת תל אביב הוא החוג הוותיק בארץ. יש לנו מעל ל-50 שנה של ניסיון בהתאמת הלימודים לדרישות המקצוע. ואחרי 50 שנה, אנחנו מחוברים לשטח. החלק המעשי של התואר אצלנו נמצא בתוך בית החולים שיבא, ממש באותו מבנה של מכון השמיעה והדיבור של בית החולים, וחלק גדול מהסגל שלנו מגיע מהקליניקה. החוג שלנו הוא גם חוג קטן, לא יותר מ-50 סטודנטיות וסטודנטים שהולכים יחד לאורך כל שנות התואר, ואנחנו נלמד להכיר אותך, לראות אותך ולתמוך בך.

 

מה אפשר לעשות עם זה?


אפשר להמשיך לתארים מתקדמים באוניברסיטת תל אביב, אבל לא חובה. תואר ראשון בלימודי הפרעות בתקשורת הוא ממש מקצוע ביד. כבר אחרי התואר הראשון אפשר לגשת לבחינת הרישוי הממשלתית – ולהתחיל לעבוד. עם רישיון והתואר הראשון שלנו אפשר להשתלב בבתי חולים, בקופות חולים, בהתפתחות הילד, במוסדות שיקומיים כמו בית לוינשטיין, במרכזים של שיקום שמיעה או במוסדות החינוך, כמו גנים ובתי הספר של החינוך המיוחד והרגיל. בהמשך, אחרי ההתמקצעות וההשתפשפות, אפשר להשתלב גם במגזר הפרטי – כמטפלים עצמאיים או כיועצים מומחים, למשל לחברות סטארטאפ שונות. 

 

איך אפשר ללמוד את זה?


הלימודים בחוג להפרעות בתקשורת של אוניברסיטת תל אביב הם מסע בן שלוש וחצי שנים, במסלול מורחב שכולל קורסי מבוא כמו מבוא לפסיכולוגיה, אנטומיה, נוירואנטומיה וגם קורסים ייעודיים למקצוע כמו גמגום, הפרעות היגוי, אבחון לקויות שמיעה, אוטיזם ואודיולוגיה קלינית. אבל אלה רק הקורסים. כבר מההתחלה יש התנסות קלינית עם מטופלים. לא נמנע ממך את החיוך של ילדה קטנה שמצליחה להגיד משפט שלם – בזכותך! 

 

התואר המוענק:

B.A בהפרעות בתקשורת


 

מספריית המקצועות

מטרתו של קלינאי התקשורת היא לשפר את יכולתם של המטופלים לתקשר עם סביבתם ולנסות להביאם לתפקוד נורמלי, ובכך לשפר את איכות חייהם.

 

אופי הלימודים - מסלול לימודי הפרעות בתקשורת

לימודי קלינאות תקשורת הם בני שלוש וחצי שנים ומטרתם להציג את תהליכי ההתפתחות הנורמלית והלא נורמלית של שפה, שמיעה, דיבור ובליעה ולהקנות להם דרכים ושיטות להערכה, טיפול ושיקום של הליקויים השונים.

 

תוכנית הלימודים משלבת את ההיבטים הקליניים של התחום עם ההיבטים הקוגניטיביים, הלשוניים, הפסיכולוגיים והחברתיים. היא כוללת לימודי יסוד במדעי החיים והרפואה (אנטומיה, פיזיולוגיה, נוירולוגיה, פתולוגיה, גנטיקה), פסיכולוגיה ובלשנות, וכן קורסים יחודיים העוסקים באודיולוגיה, אקוסטיקה, פונטיקה, סוגי הליקויים השונים של מערכות הדיבור, השמיעה והבליעה ודרכי הטיפול בהם.

 

במקביל ללימודים העיוניים מתקיימת גם התנסות קלינית בבתי חולים, במכונים אודיולוגיים, בבתי ספר ובגני ילדים ומרכזי שיקום, שבמסגרתה עובדים התלמידים באופן פעיל באבחון וטיפול בילדים ומבוגרים עם מגוון ליקויים. על ידי כך הם מיישמים את הידע התיאורטי שנרכש במסגרת הלימודים, רוכשים מיומנויות ונחשפים לאווירת המקצוע.

 

מהות המקצוע - למה ללמוד הפרעות בתקשורת?

מגוון האנשים הנזקקים לטיפול קלינאי תקשורת רחב מאוד. מדובר בכל מי שיכולתו התקשורתית נפגעה מסיבות שונות ומגוונות – הפרעות מולדות, איחור בהתפתחות, מחלות, תאונות, זיקנה, גורמים סביבתיים-חברתיים או בעיות נפשיות. הליקויים יכולים להיות מסוגים שונים: בעיות בהתפתחות שפה, אובדן שמיעה, ליקויי דיבור (גמגום, קשיי היגוי), צרידות ועוד. מדובר גם בקבוצות גיל שונות, החל בתינוקות וכלה בקשישים.

 

העבודה כוללת עריכת בדיקות, איסוף מידע מבני המשפחה של המטופל ובעלי מקצוע אחרים המטפלים בו, זיהוי הבעיה, תכנון והפעלת תכניות לשיקום וטיפול על פי צרכיו היחודיים של המטופל. במסגרת הטיפול מסייע קלינאי התקשורת למטופל ברכישת מיומנויות, מתאים לו עזרים ומתרגל עימו את השימוש בהם, מייעץ ומדריך את בני המשפחה. הטיפול יכול להיות פרטני או קבוצתי, קצר טווח או ממושך (לעיתים נמשך גם חודשים ושנים).

 

קלינאי התקשורת עוסקים במגוון תחומים נוספים:
  • טיפול מונע לבעלי מקצוע שהדיבור הוא כלי עבודתם העיקרי כמו מורים, אמנים, עורכי דין ואנשי ציבור והדרכתם בשימוש נכון במערכת הקול והדיבור
  • טיפול בהפרעות בליעה לרבות התאמת המזון, שיפור וחיזוק מנגנון הבליעה
  • מניעת נזקי רעש בצבא, בתעשיה, בתעופה וכו'
  • עריכת בדיקות מיוחדות לגילוי נזקים במערכת שיווי המשקל
  • מחקר ופיתוח של טכנולוגיות ושיטות למטרות אבחון ושיקום, כגון עזרי שמיעה, אמצעי תקשורת חלופיים, תוכנות ומכשור רפואי

 

קלינאי התקשורת מהווים פעמים רבות חלק מצוות רב-תחומי ומשתפים פעולה עם בעלי ובעלות מקצוע אחרים המעורבים בטיפול – פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, דיאטנים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מורים, יועצים חינוכיים וכן בני המשפחה של המטופלים.

 

מקומות עבודה

קלינאי תקשורת מועסקים במגוון רחב של מקומות עבודה במסגרת מערכת הבריאות (בתי חולים, קופות חולים, מכונים טיפוליים ומרכזים שיקומיים), מערכת החינוך (חינוך רגיל ומיוחד), עמותות וארגונים כדוגמת אלי"ן ואקי"ם וכן מכוני מחקר וחברות היי-טק. ניתן לעבוד גם באופן פרטי, כעצמאי או במסגרת מכון טיפולי.

 

הכישורים הנדרשים
  • יכולת אבחון ויכולת לעשות אינטגרציה בין סוגי מידע שונים שמתקבלים מהמטופל, משפחתו ואנשי המקצוע שמטפלים בו
  • גמישות, יצירתיות ויכולת להתאים את הטיפול למאפיינים הייחודיים של כל מטופל
  • אמפתיה, סבלנות ורגישות כלפי המטופל ובני משפחתו
  • התמדה ויכולת להשקיע זמן ומאמץ מבלי לצפות לתוצאות מיידיות
  • יכולת התמודדות עם כשלונות בטיפול
  • יכולת התמודדות עם עומס רגשי 

 

יתרונות וחסרונות של המקצוע
  • עבודה מגוונת ורב-ממדית, ניתן להתפתח לכיוונים שונים
  • תחושת סיפוק כתוצאה מהיכולת לעזור למטופלים 
  • חידושים בשיטות הטיפול והאבחון, דבר היוצר תחושת אתגר ועניין אך גם מצריך התעדכנות שוטפת
  • מפגש עם מצבים ותופעות קשים ולא נעימים בקרב המטופלים
  • למרות ההשקעה הרבה, לעיתים רבות הצלחת הטיפול מוגבלת ו/או מצריכה זמן רב, דבר העלול לגרום לתחושת תסכול וחוסר אונים
  • התמודדות ממושכת ואינטנסיבית עם מקרים קשים יכולה להביא לעומס נפשי ושחיקה
  • שכר ממוצע (במשך השנים ניתן להרוויח יותר בעבודה פרטית או בשילוב משרות)

 

מתענינים בלימודים באוניברסיטת תל אביב

אולי יעניין אותך גם

לייעוץ ולפרטים נוספים
ייעוץ אקדמי: ד"ר יעל זלץ
03-5349817 שלוחה 113
מזכירות התוכנית: אליזבט בן הרוש
03-5349817 שלוחה 101
שעות: בתיאום מראש
עוזרת מנהלית בכירה: עינת הוכשטיין פלד
03-5349817 שלוחה 102
ימי קבלה: בתיאום מראש