כיצד לבחור תחום לימודים?

בחירת תחום לימודים אינה תמיד קלה. לכן שאלנו את ד"ר תמי אמיר, מנהלת המרכז לייעוץ בבחירת מקצוע באוניברסיטת תל אביב, מה כדאי לעשות כדי לבחור את תחום הלימודים המתאים

זוכרים שכשהיינו קטנים שאלו אותנו "מה תרצה להיות כשתהיה גדול?". התשובות תמיד היו מגוונות והדמיון ניצת בנו אז. רופא, כבאי, הייטקיסט ולפעמים גם סופרמן או באטמן כיכבו ברשימת ה"מקצועות הנחשקים".

 

תופתעו לגלות שבמובן הזה, לא הרבה השתנה מאז הילדות. השאלה הזו תמיד צצה בשלבים שונים במהלך החיים, גם אם בוורסיות בוגרות ומחושבות יותר, וההתלבטות בבחירת מקצוע לחיים רק הולכת וגדלה אצל רבים.

 

אם אתם עדיין לא יודעים מה ללמוד או במה תרצו לעסוק, תשמחו לדעת שאתם ממש לא לבד. במחקר שיזמה קרן גנדיר, העוסקת בקידום צעירים בישראל, וערך ד"ר איתמר גתי מהאוניברסיטה העברית, נמצא שכ-85 אחוז מהצעירים בישראל מתקשים לבחור תחום לימודים ומקצוע. כמו כן, 55% מהצעירים בישראל מוטרדים מאוד מהשאלה "מה אעשה כשאהיה גדול?". או במילים אחרות: ההתלבטות מה ללמוד מקננת אצל הרוב הגדול של צעירי ישראל.

 

מה כדאי ללמוד? קודם תכירו את עצמכם

התלבטות משמעותית בבחירת מקצוע או בבחירת תחום לימודים מציבה בפנינו את השאלה מה ללמוד – האם לבחור בתחום פרקטי, שבסופו נרכוש מקצוע? או שמא לבחור ללמוד תחום פחות יישומי, שאוהבים ומתעניינים בו במיוחד?

 

ד"ר תמי אמיר, מנהלת המרכז לייעוץ בבחירת מקצוע באוניברסיטת תל אביב, מסבירה שבתהליך בחירת תחום הלימודים יש לקחת בחשבון מספר גורמים. "כשניגשים לבחירת מקצוע או תחום לימודים, או כשחושבים איך לבחור מקצוע לחיים, נשענים על שלושה מרכיבים", היא מסבירה. "הראשון הוא הכישורים האישיים. ניתן למוד עליהם על סמך הלימודים בתיכון, השירות הצבאי, עבודות ופעילויות בהן התנסינו: במה אנחנו חזקים ובמה פחות? לאיזה תחומים התחברנו? מה גרם לנו הנאה וסיפוק? באבחון מקצועי שמטרתו ייעוץ לימודים אנו יכולים לגלות  על עצמנו דברים נוספים כגון האם אנחנו בעלי הבנה טכנית, האם יש לנו יכולות מילוליות טובות, כישורים יצירתיים ועוד.

 

"המרכיב השני הוא תחומי העניין והנטיות המקצועיות שלנו. מה מעניין אותנו? לאיזה תחומים אנו נמשכים? נושאים של סטטוס ושכר הם אמנם חשובים ורלוונטיים אך בשלב הראשון מומלץ להשאירם מחוץ למשוואה ולהתייחס למניעים הפנימיים שלנו – עניין, אתגר, הגשמה עצמית, ביטוי אישי".

 

ויש גם עוד מרכיב. "המרכיב השלישי הוא מאפייני האישיות", אומרת ד"ר אמיר. "בתחום עיסוקו אדם מביא בדרך כלל לידי ביטוי את תכונותיו האישיות: יש לבדוק האם אנו מוחצנים או מופנמים, מעדיפים לעבוד עם אנשים או עם כלים ומכשירים, אוהבים פעילות מעשית או חשיבה מופשטת ועוד.  יש לברר האם נטיות הלב שלנו מתאימות לאופי שלנו. בייעוץ מקצועי בודקים עד כמה התכונות והכישורים שלנו תומכים במה שנרצה לעשות. כמובן שלא כדאי לנו ללמוד תחום שעונה רק לאחד מן המרכיבים הללו. למשל, אם נלמד תחום שבו אנו טובים אבל איננו מתעניינים בו ותכונותינו אינם כשל האחרים העוסקים בו, אנו צפויים לרצות להחליפו בעתיד הקרוב. בחירה נכונה היא בחירה של תחום שאנו יכולים להצליח בו מבחינת הכישורים והמיומנויות הנדרשות לו, אנו מתעניינים בתחום זה ובתחומים הקשורים אליו ואף מתאימים לתפקד בו באופן נכון וטוב. רק כששלושת המרכיבים הללו מתכתבים אחד עם השני, יש סיכוי גבוה שנהיה שבעי רצון שנצליח בו ושלא נרצה לעזוב ולשנות את הבחירה המקצועית שלנו".

X

לפרטים נוספים >>

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive